Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Thursday, January 27, 2011

10 cara kawal anak layari internet.

Baru setahun jagung tetapi kanak-kanak sudah bijak menggunakan internet.Tidak salah jika anak-anak 
melayari beraneka laman web, meskipun tampak selamat tetapi peranan
ibubapa amat penting dalam memastikan anak-anak agar tidak terjebak melayari laman web 
yang tidak sesuai untuk mereka.
  1. PERKENALKAN PERATURAN ATAU UNDANG-UNDANG KEPADA ANAK-ANAK.Tampal peraturan tersebut bersebelahan komputer agar mudah dilihat. Minta anak membuat pilihan menggunakan internet mengikut peraturan yang telah ditetapkan atau kemudahan ini ditarik semula
  2. LETAK KOMPUTER DITEMPAT TERBUKA seperti ruang istirehat.Ini memberi peluang kepada ibu-bapa untuk mengawasi dan menyelia bentuk-bentuk informasi dan laman web yang dilayari anak-anak.
  3. SEDIAKAN PERISIAN PENAPIS dalam komputer dirumah.Antara perisian penapis yang boleh dijadikan pilihan ialah Cyber patrol,Net nanny dan surf watch.
  4. SEMAK SEMULA laman web yang dilayari anak-anak.Ini boleh dilakukan menerusi dokumen " web brousers history".
  5. RAHSIAKAN KATA LALUAN (password) untuk mengakses internet, dari pengetahuan mereka.
  6. INGAT KAN ANAK-ANAK agar tidak sewenang-wenang memberikan alamat e mel, nombor kad kredit,gambar dan sebagainya kepada sesiapa sahaja yang dikenali melalui internet.Sekiranya dia ingin membeli sesuatu secara on line pastikan ibu bapa diberitahu terlebih dahulu,ini penting bagi mengelak dari sebarang penipuan.
  7. BERITAHU MEREKA agar tidak menerima bulat-bulat sebarang info yang diperolehi melalui internet.
  8. HADKAN MASA mereka melayari internet.Masa yang terlalu banyak diperuntukkan dihadapan komputer berpotensi meningkatkan risiko kegemukan dikalangan kanak-kanak.
  9. LAYARI INTERNET BERSAMA-SAMA DENGAN ANAK. Dengan cara ini juga ibu bapa boleh menilai kegemaran dan minat anak- anak berdasarkan apa yang di aksesnya
  10. PEKA DAN PRIHATIN terhadap bahan dan laman web yang dilayari mereka. Pastikan setiap maklumat yang diterima adalah sihat, selamat dan sesuai dengan usianya.Tegurlah anak sekiranya menyedari mereka melayari laman web yang tidak bersesuaian.

0 comments:

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink