Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Friday, February 11, 2011

Dapur ku terbakar...

Ariana nak berkongsi sedikit  antara peristiwa pahit dan amat mencemaskan yang telah menimpa Ariana walaupun perkara dah berlaku hampir setahun dah..,tapi x mungkin dapat dilupakan sampai hari ini, setiap kali kedapor untuk memasak..,memang ingat,  apatidaknya, semuanya berlaku kat situ..Namun, syukurlah..tidak melarat dan hanya sebahgian kecil dapor sahaja yang terlibat..
Dikesempatan ini juga Ariana ingin berpesan sangat-sangat kepada semua..janganlah cuai, setiap kali didapor terutamanya ketika memasak..ingatlah api itu semasa kecil menjadi kawan, apabila besarrr menjadi lawan.  Semua ni terjadi pada ariana adalah kerana kecuaian Ariana sendiri..
Add caption

gambar ni diambil dah lama lepas terbakar tu, dah cuci semuanya, baru teringat perlukan gambar utk claim insurans..


Masih ingat pada hari tu, Ariana ada tetamu sebenarnya,jiran berdekatan rumah yang datang menemui hubby untuk meminta pandangan tentang rumah barunya( Arkitek lah katakan) .Ariana waktu tu nak menggoreng keropok, Ariana gunakan kuali kecik je..apinya pula besar, bila dengar jiran tu dah datang Ariana pun keluarlah membuka pintu, kononnya nak keluar sekejap je..rupanya teruslah lupa yang ariana dok goreng keropok tadi..apalagi ..api tu memakan minyak didalam kuali tu,,Anak Ariana Eisya yang mula nampak dan bagitau Ariana..bila tengok api dah menjulang, Ariana pun menjeritlah.. semua meluru ke dapor termasuk lah tetamu sekali..hehe..Sib baik juga x panik, Ariana teringat orang kata, api dipadam dengan kain basah, terus ambik kain alas kaki yang ada.., basahkan dan tutup atas kuali tu..api dah padam tapi rupanya dah membakar serombong asap..bunyi kuat kat atas serombong dapor tu..hubby sibuk cari air dan cuba cari kat mana ada api lagi, tapi x nampak..cuma bunyi dan bau kuat. Akhirnya telefon juga bomba.. dalam masa menanti ketibaan bomba tu macam-macam dalam fikiran dan tak putus -putus mengucap dan berdoa agar tak melarat..kalau tidak  tak tahu lah..dah lah rumah ni baru saja kami duduki ...sepuluh minit menanti bomba sampai macam sepuluh tahun lamanya, bila bomba tiba dengan bunyi sirennya..,apalagi, ramailah jiran tetangga sekeliling yang datang..penuh dihadapan rumah..terharu ada , malu pun ada rasanya..Tapi api tetap tak kelihatan..setelah beberapa lama ahli bomba mengesahkan api dah padam..yang kedengaran berbunyi tu sebenarnya adalah bunyi plastik serombong asap yang terbakar tu..
Ariana tak habis- habis memanjat kesyukuran kepada Allah kerana rumah kami terselamat..mungkin ini hanya sedikit teguran dari Allah buat Ariana sekeluarga..Selepas tu..agak marah juga lah hubby dengan Ariana, maklum lah, semua ni x kan berlaku kalau Ariana tidak cuai..Ariana memang akui semuanya memang silap diri sendiri..
Tapi kini setelah settle urusan insuran, Alhamdulillah segalanya dah ok..malah dapat satu microwave oven yang baru "built in " lagi...
Ini lah gambar microwave oven yang baru dipasang selepas kejadian tu..

hood yang baru dipasang.. berkilat lagi.. hehe

janji..akan  berhati -hati lepas ni..
I'm sorry and thanx..,my dearest husband..!

2 comments:

Lulu Caldina said...

nasib baik tak apa2 kan

ariana said...

Ye..Syukur..Mintak di jauh perkara2 yang x baik pada kita semua..

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink