Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Thursday, March 3, 2011

Doa pengubat jiwa

Sebagai insan biasa.., banyak sekali yang Ariana inginkan dalam hidup ini...Ada diantaranya dah berjaya dicapai.., Alhamdulillah. dan ada juga yang masih belum tercapai...dan banyak juga lah yang rasanya tak mungkin akan tercapai sampai bila-bila..(itu orang kata lebih kepada berangan angan Mat Jenin lah..:))
Sebenarnya memang tak salah kalau kita berkeinginan macam-macam, asalkan tidak melanggar batas-batas islam yang di benarkan.
Biasalah...hendakkan kesenangan dalam hidup, kereta besar, rumah besar, duit yang banyak..Bagi kaum ibu pula mahukan anak-anak berjaya dalam pelajaran dan dalam hidup mereka. Bagi kaum isteri ingin menjadi seorang isteri Solehah yang dapat membahagiakan suaminya. Kaum suami lagiii lah banyak impian dan cita-cita sebab tanggungjawab mereka pun lagii besar..
Itu hanya lah contoh sahaja.., banyak lagi keinginan dan kemahuan tiap-tiap seorang dari kita..Ada juga yang kita pendamkan dan segan untuk memberitahu kepada orang lain, hanya pada Allah sahaja tempat kita mengadu dan meminta..Dan kita tidak boleh berputus asa sebenarnya..teruslah memohon kepada Allah..Mudah -mudahan lambat laun akan termakbul jua doa kita tersebut...
TETAPI...
Seandainya tidak termakbul apa yang kita minta itu, sebagai orang islam yang mengaku beriman kepada Qada' dan Qadar seharusnya kita redha dan berpegang pada firman Allah ini yang terdapat didalam surah Al Baqarah ayat 216 yang berbunyi:

" BOLEH JADI KAMU MEMBENCI SESUATU PADAHAL IA AMAT BAIK BUATMU, DAN BOLEH JADI PULA KAMU MENYUKAI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BURUK BAGIMU.."
Demikianlah jelasnya firman Allah yang perlu kita renungkan dan menjadi penawar buat kita apabila sesuatu yang amat kita inginkan, tidak dapat kita capai..
Juga cubalah amalkan ayat berikut..InsyaAllah jiwa kita akan tenang dan berasa redha sentiasa..
Maksud ayat tersebut:
Akhirnya..., semoga kita semua akan beroleh ketenangan jiwa dan kebahagiaan didunia dan akhirat..Amin, Ya Rabbal Alamin



0 comments:

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink