Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Friday, January 20, 2012

Halal Chinese food

Dimsum breakfast in Hong Kong.jpg

Assalamualaikum.

 Pernah dengar tak Dim sum? atau pernah rasa tak?
Sempena tahun baru China dah dekat ni, akak nak kongsi pengalaman akak makan Dim sum ni dan beberapa jenis masakan lain lagi..sewaktu lawatan akak ke Beijing baru-baru ni..
Sebelum ni cuma dengar je nama makanan tu disebut-sebut..,salah satu makanan nya ialah Dim Sum yang memang tak asing lagi pada kaum Cina. Pada yang belum tahu, jom baca..Dim Sum menurut kamus wikipedia:





Dim Sum merupakan sejenis masakan Cina yang melibatkan hidangan ringan lingkungan luas yang dihidang bersama teh Cina. Yum cha (yang secara harfiah "meminum teh") adalah istilah yang digunakan untuk menjelaskan pengalaman makanan keseluruhan, khususnya dalam Kantonis sezaman.








Ia juga dihidangkan pada waktu pagi hingga tengah hari di kedai makan Cina dan di kedai makan dim sum khas di mana hidangan lazim disediakan sepanjang hari. Hidangan disediakan dalam bahagian kecil dan termasuk daging, makanan laut, dan sayur-sayuran, dan juga pencuci mulut dan buah-buahan. Hidangan ini biasanya dihidang dalam bakul pengukus kecil atau di atas pinggan kecil. Sesetengah keluarga Cina suka berkumpul untuk hidangan dim sum pada perayaan khas seperti Hari Ibu atau Tahun Baru Cina. Juga, ibu bapa Cina suka membawa anak mereka di sana hari Ahad untuk bertemu dan berbual dengan datuk nenek mereka. Sesetengah orang membawa surat khabar dengan mereka dan membincang berita dengan keluarga mereka. Sesetengah kedai makan Cina memberikan potongan harga pada menu hidangan yang dibeli sebelum 11:00 pagi dan potongan waktu teh selepas 2:00 petang untuk menggalakkan pelanggan mengelak dari datang pada waktu puncak makan tengah hari.

Sejarah

Dim Sum biasanya berkaitan dengan tradisi lebih lama Yum Cha (meminum teh), yang mempunyai akarnya pada para pengembara di Laluan Sutera kuno yang memerlukan suatu tempat untuk berehat. Oleh itu rumah-rumah teh didirikan di sepanjang tepi jalan. Para petani luar bandar, letih seleaps bekerja keras di ladang, akan juga pergi ke rumah teh untuk suatu waktu berehat petang teh. Pada mulanya, ia dianggap tidak sesuai untuk menggabungkan teh dengan makanan oleh kerana orang mempercayai bahawa ia akan menambah berat badan. Orang kemudian mendapati bahawa teh dapat bantu memudahkan pencernaan, jadi pemilik rumah teh bermula menambah pelbagai snek.[perlu rujukan]
Seni berkaitan masak-memasak unik Dim Sum berasal dengan Kantonis di China selatan, yang selama berkurun-kurun mengubahkan Yum Cha dari penundaan merehatkan dan pengalaman waktu makan yang riang dan bising. Di Hong Kong, dan dalam banyak bandar raya dan bandar di pronvinsi Guangdong, banyak kedai makan Cina bermula menghidang dim sum seawal lima pagi. Ia adalah suatu tradisi orang yang tua untuk berkumpul untuk menikmati hidangan dim sum selepas senaman pagi, sambil membaca surat khabar pagi. Untuk ramai orang di China selatan, yum cha dianggap sebagai hari keluarga hujung minggu. Selari dengan tradisi ini, restauran dim sum biasanya hanya menghidangkan dim sum sehingga lewat petang (sekitar waktu rehat kopi 3 petang Barat), dan menghidangkan masakan Kantonis jenis lain pada waktu petang. Kini, pelbagai barang dim sum juga dijual sebagai makanan bungkus untuk para pelajar dan pekerja pejabat yang sibuk.
Sementara dim sum (menyentuh hati) dahulunya bukanlah satu makanan utama, tetapi hanya sebagai hidangan ringan, dan oleh itu hanya bermakna menyentuh hati, ia kini sebuah makanan asasi budaya makanan Cina, khususnya di Hong Kong. Para pegawai kesihatan kini mengkritik jumlah tinggi lemak dan garam ("sodium") dalam sesetengah hidangan dim sum, dan memberi amaran bahawa dim sum kukus tidak seharusnya dianggap berkhasiat.[1] Para pegawai kesihatan mencadangkan meimbangkan hidangan berlemak dengan sayur-sayuran masak, tanpa kuah.[2]

Makanan segera


Dua wanita mengutip dim sum dimasak gelombang mikro dari peti ais di Circle K, Hong Kong.
Sesetengah jenis dim sum segera telah datang ke pasaran di Hong Kong, Tanah Besar China, Taiwan dan Singapura. Orang dapat menikmati snek selepas mencair beku dan memanas semula dim sum segara dalam sebuah ketuhar gelombang mikro.
Sesetengah gerai menghidang "dim sum tepi jalan" yang biasanya terdiri dari ladu atau bebola daging dikukus dalam sebuah pembekal besar, tetapi dikhidmat di atas sebuah pencucuk buluh. Pelanggan dapat mencecah keseluruhannya pencucuk ke dalam sebuah mangkuk sos dan makan sementara berdiri atau berjalan.
Dim sum dapat dibeli dari gedung-gedung kedai runcit utama di kebanyakan negara dengan sebuah penduduk Cina. Dim sum ini dapat mudah dimasak dengan mengukus atau menggelombang mikro. Gedung kedai runcit utama di Hong Kong, Filipina, Singapura, Taiwan, Tanah besar China, Malaysia, Brunei, Thailand, Australia, Amerika Syarikat dan Kanada mempunyai sepelbagaian dim sum disimpan di almari. Ini termasuk ladu, siu maai, bau, cheong fun, lo bak go dan tulang rusuk ganti kukus. Di Singapura dan juga negara-negara lain, dim sum juga dapat dibeli dari gedung kedai runcit, kedai kopi dan tempat makan lain. Ada juga sijil halal diadakan, dengan ayam menggantikan bahan tidak halal, yang tambahan dengan Singapura adalah sangat masyhur di Malaysia, Indonesia dan Brunei.

Selain dari Dim sum, masakan China yang sempat Ariana jamah semasa di Negara mereka tidak begitu jauh beza nya dari masakan dinegara kita seperti keropok ikan, nugget ikan, sayur kobis goreng dan lain-lan. Jom layan gambar yang sempat diabadikan.


Macam-macam ada..popia, ikan goreng dan sayuran.

Makan apa saja yang ada,,heheh..

Hah..ini lah DIM SUM. yang ni, inti nya agak manis, kacang merah..

Sedang menunggu masakan lain yg belum sampai..Nasi macam pulut tau,.melekit..


Ni adalah keropok ikan goreng berlada

Nugget ikan

Lega dan yakin bila tengok ayat ni kat restoren..

Ikan goreng berlada 

Demikianlah serba sedikit perkongsian kali ni..Jumpa lagi!





14 comments:

Unknown said...

mcm sedap... nti nk try rase gak lah...

http://www.mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/01/lelaki-dan-novel.html

mas saari said...

tak suka sangatlah makanan cina.. camnelah nak melancong ke China ni! huhuhuuu..

ariana said...

Faizulosman: tq sudi singgah :)

ariana said...

mas: senang je..bawa bekal maggi banyak2..hehe

munna said...

masa ikut company trip ke Beijing dulu mmg susah juga nak cari makan kat sana... nasib baik bawa maggi banyak

Munn Jaafar said...

xpernah try lg dimsum..tp chinese food ni tekak mcm xleh nak terima sgt..kalau nk mkn gak kena ada cili api..baru bleh masuk.. =)

IntaNBerliaN said...

pernah dgr tp xpnh mkn lagi.. :-)

Rina Rahamat said...

dim sum ni kita biasa dgr tp lum penah rs..

takut nk rs sbnrnya hehe

maszull said...

assalamualaikum ariana...wah best ke dim sum tu mmg x pernah mkn pun tapi tengok mcm sedap jer...:)

Kaz said...

Salam Kak Ana, tekak Kaz ni mmg tak leh nak terima sgt chinese food. Setakat masak mcm stim tu ok lah juga tapi kena diletak byk2 cili padi. Mungkin agaknya dah terbiasa dgn makanan kita yg kaya dgn pelbagai rasa dan pedasnya, bila nak makan makanan cina ni rasa mcm tak lalu aje.

Izan Ishak said...

izan dari dulu teringin sangat nak rasa dimsum ni... intinya pun macam2 jenis kan kak...

menarik semua menu yg akak tayang tu... nak pegi jauh sangat pula... hehe...

ariana said...

Munna: Oh dh pernah ke Beijing ye..sib baik bawak maggi ye,,Akak pun baru ni bawa maggi jg,incase kalau x blh nk masuk makanan diorang..hehe

Munnafendy: dah mmg tekak org Melayu, nk juga kan cili ye..

Intan berlian: Akak dah dgr nama tu berpuluh tahun lama nya, tp baru ni dapt rasa..maklum kat Malaysia taklah pulak pergi ke Restoren China yg halalkan..:)Sebenarnya tak lah sedap mana pun,tapi tengok pada inti dia lah..ada yg ok juga..

ariana said...

Rina: Mmg lah dah lama dgr, tp kat Malaysia susah nk dpt, melainkan kita prgi betul ke Restoran China Muslim ke..

Maszul: Pada sy, tak lah sedap mana, tp boleh lah..lebih kurang mcm kue pau je sebenarnya.

ariana said...

Kaz: Sbnrnya masakan Cina pun ada jg yg pedas nya, sebab kat diorang kan sejuk, so nk panaskan badan..cuma rempah diorang agak lain juga baunya..tetap tak sama mcm masakan melayu. Tp mcm ikan stim tu, ok lah..

Izan: Aah..inti nya ada macam2 rasa..kalau sedap inti, sedaplah dimsum tu, kulitnya cuma dr tepung biasa yg dikukus je..:)

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink