Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Friday, March 23, 2012

Ujian sakit

Assalamualaikum.

Dah 4 hari puteri ku yang bungsu, Eisya demam..suasana dalam rumah pun agak sunyi tanpa hilai tawa dan gurauannya. Kalau tidak dia lah yang bising bertanya itu ini atau bergaduh dengan kakak-kakaknya dan sesekali menangis bila diusik kakaknya.

Dah lah payah makan ubat..huhu dh besar panjang Eisya..huhu


Sejak pulang dari Jakarta tempohari memang nampak Eisya kurang bercakap dan bergurau, mungkin sebab keletihan agaknya..sampai di rumah hari Sabtu tu, dia banyak menghabiskan masa menyiapkan kerja sekolahnya yang diberi oleh guru..sampai beratus-ratus soalan. Biasa lah sebab tahun ni dia akan menduduki peperiksaan UPSR. Tinggal sikit je lagi sebenarnya sebab dah banyak dia buat sebelum berangkat ke Jakarta tu..Agaknya dah memang nak demam. Serentak pulak tu dengan Abahnya..huhu.Cuma demam Abah tak kuat., makan ubat je, kurang lah..

Pagi Isnin tu, Eisya ke sekolah seperti biasa, sebab waktu tu dia cuma sakit tekak je..tiba-tiba dalam pukul 10 pagi Cikgu di sekolahnya telefon suruh datang ambil..rupanya demam dia dah melarat. Akak pun terus ambil dia dari sekolah. Teruk juga demam nya kali ni, dua hari asyik muntah je, sampai lembik badan, Makan pun tak lalu, cuma nak makan bubur nasi dan buah tembikai je..siannya Eisya. Akak bimbang juga, sebab kan baru balik dari tempat orang..kan macam-macam yang kita dengar penyakit yang ada sekarang..Dalam hati akak berdoa mintak jauh lah dari penyakit-penyakit yang bukan-bukan tu..huhu.

Dapat mc 4 hari

Alhamdulillah, syukur sangat, hari ni Eisya dah hampir sembuh sepenuhnya. Tinggal sikit-sikit batuk je..badan pun dah tak panas lagi.Insyaallah Isnin ni boleh lah ke sekolah semula, tentu banyak kerja sekolah..lagipun rasa rugi sebab banyak ketinggalan pelajaran. Kawan dan gurunya pun ada menelefon bertanya khabar. baik-baik semuanya..terimakasih pada kawannya yang susah payah datang menjengah dan gurunya Cikgu Hindun yang mengambil berat tentang Aisya.
Penyejuk dimata, penawar dihati..

Moga Eisya cepat sembuh seperti sediakala..kembali kan keriuhan dalam rumah ni..Bergaduh lah dengan akak, berkejarlah kesana kemari..Umi tak marah lagi..hihi.

Akak sudahi dengan Ayat ini sebagai renungan dan penguat semangat, terutama bagi yang mengalami kesakitan, atau ada diantara ahli keluarganya yang ditimpa ujian sakit..

 “Bertakwalah kepada Allah menurut kesanggupanmu.” (Surah At-Taqhaabun ayat 16) Sama ada berat atau ringan sakit yang kita alami, semuanya cubaan dan ujian Allah kepada kita. Tapi kita tidak perlu bersangka buruk terhadap Allah kerana Allah tidak menurunkan sesuatu penyakit itu tanpa ubatnya. Ertinya setiap penyakit yang ada di dunia ini ada ubatnya disediakan oleh Allah. Hanya mati saja tidak ada ubatnya. 

UJIAN ADALAH ANUGERAH DARI ALLAH
UNTUK MENGUJI ADAKAH KITA REDHA..
ATAU SEBALIKNYA.ANTARANYA ADALAH UJIAN SAKIT DAN MISKIN.

12 comments:

Ayu said...

Kalau anak sakit mmg kita la yg plg risau kn kak?x lena tdo rasanya.

Aine Ainun said...

Sy pon bru baik demam...
Harini ramai org buat entry pasal sakit...hikamh Allah bg ujian sakit..

Aine Ainun said...

Sy pon bru baik demam...
Setiap yg Allah tentukan..byak hikamhnya kan...

ariana said...

Yayansmum: betul tu..kalaulah boleh ditukar ganti..sbnrnya Allah nk hapus dosa2 kecil kita tu..:)

ariana said...

Aine Ainun: oh..baru baik demam jg ye..
sesekali Allah cubit pipi kita..ibaratnya lah..:)

munna said...

alhamdulillah dah beransur pulih ye.. bila anak2 tak sihat kita pun jadi tak fokus kan kak..risau je dgn keadaan anak2

mamyharraz said...

cepat sembuh ya eisya :)

ank sakit mmg kita susah hati..samalah kak sy pun mcmtu. ank sy melasak asyiklah tegur suruh duduk diam..tp bila dia tak sihat diam tak berlari2 terus sy susah hati..

azu said...

insyaallah..sentiasa redha dgn ketentuan Allah~

BERT said...

alahai ciyannya.. smeoga anak akk smbuh cpat ye

Munn Jaafar said...

kan?? selalu sy pun kalau anak2 buah bising menjerit2 kita marah tp bila dia demam sunyi sepi je rasa..cepat la sihat..rindu nk dengar baby jerit...hihi

semoga aisya cepat sihat ye kak =)

No Lan said...

ya ALLAH..kesiannya eisya..semoga bertambah sihat ye..

ye la kan kak..anak2 sakit ning..kita jg yg terasa sakit sekali kan..

Harap lepas ni bertambah2 lagi la rezeki akak sekeluarga dengan ujian ni ye kak...amiiiin

Kalamhati said...

Alhamdulillah..semoga eisya makin semangat utk kembali ke sekolah..comel sungguh buah hati akak ni..=)

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink