Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Thursday, April 5, 2012

Sejuta wanita Amerika non-Muslim pakai tudung tanda sokong Shaima Alawadi

Assalamualaikum.
 
Ariana terbaca kisah malang yang menimpa wanita muslim yang tak bersalah ni kat blog ni. Apa yang buat Ariana terharu adalah sokongan yang diberi oleh wanita non muslim amerika sebagai tanda simpati atau sokongan terhadap wanita malang ini. Jom baca.
Satu juta wanita non-Muslim di Amerika Syarikat akan memakai tudung sebagai tanda sokongan dan perpaduan terhadap Shaima Alawadi, seorang pendatang Iraq yang dibunuh secara kejam di rumahnya pada bulan Mac lalu, akibat Islamofobia.
Banyak wanita non-Muslim di Amerika Syarikat telah memposting foto-foto diri mereka mengenakan tudung pada akaun facebook 'One Million Hijabs for Shaima Alawadi'. Akaun tersebut kini telah disokong 10,000 orang hingga 2 April.
Jean Younis, pengurus pejabat di Gereja Advent Bonita Valley di National City, California, mengatakan dia akan memakai tudung Islamik untuk menyokong keluarga dan kawan-kawan Shaima Alawadi pada hari Ahad, menurut sebuah artikel terbaru yang diterbitkan oleh Washington Post.

"Saya mengharapkan tindak balas, tapi isunya . Perlu dibincangkan," kata Younis.
Pengurus pejabat gereja 59 tahun itu adalah salah satu dari golongan wanita non-Muslim yang telah menyatakan tanda sokongan terhadap Shaima Alawadi.
Alawadi ditemui mati rumahnya di El Cajon, California, pada tarikh 21 Mac lalu. Dia mati pada hari Sabtu 24 Mac, setelah dipukul dan ditemui terbaring dengan berlumuran darah di samping sebuah catatan yang mengatakan "kembali ke negara anda, anda pengganas".
Ada juga demonstrasi "tudung dan hoodie" di beberapa pengajian tinggi di seluruh Amerika Syarikat dalam beberapa hari terakhir ini. Gagasan "hoodie" merujuk kepada pembunuhan Trayvon Martin, seorang remaja hitam ditembak mati oleh seorang sukarelawan pemantau alam sekitar di Florida pada 26 Februari.
"Mereka berdua dibunuh kerana cara mereka dilihat dan itu sangat salah," kata Younis.
Tidak hanya Trayvon Martin dan Shaima Alawadi yang menjadi mangsa jenayah kebencian di Amerika Syarikat dalam beberapa minggu terakhir.
Pada tarikh 24 Mac, mahasiswa 19 tahun, Kendrec McDade ditembak dan dibunuh oleh dua pegawai polis Pasadena di Los Angeles County, California. Ketua Polis Pasadena, Phillip Sanchez mengatakan sebanyak "lapan tembakan" ditembakkan ke arah McDade.

 29 Mac, 2012 di depan DH Hill, Perpustakaan kampus
Pelajar dari Persatuan Pelajar Islam (MSA) di North Carolina State University tampil bersama demi menegakkan Keadilan. Amerika mempunyai sistem Undang-undang yang kukuh dan kita mahu ianya adil dikenakan kepada setiap rakyat. Kami berharap bahawa sistem itu dengan teliti akan menilai kes yang  telah teraniaya akan dibayar balik dalam keadilan. "- Acara penyelaras
Jika anda ingin menjadi penyokong Shaima Alawadi, sila klik Fan Page One Million Hijabs for Shaima Alawadi. sini --> One Million Hijabs for Shaima Alawadi

P/S: Wanita-wanita di Negara barat bangga mengenakan pakaian Islam. Sanggup bergadai nyawa demi mempertahankan maruah dan kesucian Islam. Wanita-wanita di  negera-negara Islam seperti Malaysia pula bangga mengenakan pakaian barat. Sekian!

8 comments:

Cik tikah said...

baru tahu pasal ni.tq sudi share

ariana said...

@ cik tikah: sama2..:)

CintaZulaikha said...

itu jelah bezanya kan...tp tak ramai yg sedar

munna said...

munna pun baru tahu kisah ni.... semoga kematiannya dapat pembelaan

umiawadah said...

semoga mereka2 terasa nak mendalami Islam..pakai tudung adalah step pertama mereka mengenali Islam...

Munn Jaafar said...

kan?? kita ni pnya mudah tapi dok liat lagi...hurmm

mas saari said...

betul tu kak! orang kita ni pulak berlumba2 nak pakai seksi..

Rina Rahamat said...

oh sy baru tau psl ni

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink