Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Friday, May 4, 2012

Kena tinggal, interview Yaya, tanggungjawabku.

Assalamualaikum.

Lamanya akak tinggalkan halaman blog kesayanganku ini.. dan rindunya nak menziarah ke blog kawan2.
Dalam seminggu akak berdiam diri dari dunia blog, sebaliknya kehidupan akak di luar sana amat lah hirukpikuk dan dalam keadaan terkejar-kejar sebenarnya..

Secara ringkasnya, buat pertamakali akak terpaksa "paksa" diri, beranikan diri demi anaknda kesayangan..,Kenapalah saat Abahnya tiada kerana out station ke Jakarta, saat tu pulak Yaya, ank akak mendapat panggilan interview ijazah architecture nya ke IPTA, bukan satu, malah tiga sekali..memanglah bersyukur sangat, cuma, akak tak de pilihan lain, terpaksa menggalas tanggung jawab sebagai mak dan ayah sekali..Tak pernah akak drive dari Kuantan ke Kuala Lumpur sorang2, ( selalunya ada abang disisi). lepas tu kat bandar KL pun terpaksalah beranikan diri, disamping doa banyak2 ( dalam hati punyalah gedebak gedebuknya) dan akhirnya tawakal pada Allah..mintak Allah permudahkan semua urusan kami..

Dengan langkah kanan dan Bismillah,bermulalah perjalanan kami bertiga beranak je..akak, yaya dan sibungsu eisya.( macam org nak gi perang pulak..hehe) Hari Sabtu interview di UKM, Bangi, hari Ahad di UITM, Shah Alam..kemudian hari Selasa tu kan cuti sempena hari buruh..kami rehat2 je dirumah adik akak di USJ. Timekasih Yin, bagi tumpang bermalam dan kami siap buat macam rumah sendiri je bila Yin balik kekampung cuti hari pekerja tu..hehe.Kemudian, interview Yaya yang terakhir ialah di UIA, Gombak pada hari Rabu tu..

Alhamdulillah, bila selesai interview Yaya yang terakhir tu, hilang semua migrain akak..rasa macam ringan bahu akak yg sebelum ni macam ada batu kat atas bahu..huhu.Syukur sangat..dan tak tau macamana dengan akak yang tak pernah memandu di bandaraya KL sebelum ni, boleh dapat kekuatan dan keberanian untuk drive..dan yang paling akak syukur sekali, tak de lah pulak kami tersesat jauh...cuma ada satu je insiden, yang mana akak nyaris mengakibatkan dua buah motor dari terlanggar akak bila akak stop secara tiba-tiba di persimpangan masa nak perhati jalan mana yang nak di ambil..kesian sungguh kat penunggang motor tu, maaf banyak2 dan memang salah akak..mujurlah penunggang motor tu pun cekap dan sempat mengelak..huhu

Demikian lah serba sikit kisah akak yang dapat dikongsikan..pada yang sudi..:)
Sebenarnya,perjalanan musafir kali ni, walaupun tak jauh dan tak lama sangat, tapi kesannya amat mendalam dan banyak yang dapat akak ambil sebagai pengajaran..kena berdikari dan tak bergantung sepenuhnya pada suami.. dan satu yang akak percaya, bila ingat Allah ada disisi..itu merupakan satu kekuatan buat akak..dan perjalanan kami ni sebenarnya tak de apa sangat pun jika dibanding dengan kesusahan2 yang banyak berlaku keatas insan lain diluar sana..dan perlu sangat-sangat akak bersyukur pada Ilahi..

Firman Allah "oleh itu terimalah apa yg aku kurniakan kpdmu dan jadikanlah dirimu drpd org-org yg bersyukur" -Al a'raf:144

Syukur..syukur Ya Allah,

Jom layan gambar yg sempat akak abadikan sebagai kenangan yang tak kan dilupakan..

p/s- Dalam gedebak gedebuk jantung tu, sempat juga akak melayan budak eisya ajak gi I-city ngan Putra Jaya..nanti akak sambung cerita ngan gambarnya..


Ni temuduga di UKM

suasana di UKM

Nasib baik boleh on 9..tak lah bising jemu bdk Eisya

Menunggu..pengorbanan seorang ibu..

Yaya..tengah berdebar tu..tunggu giliran dipanggil.


Nasib baik tak meragam sorento ku..hehe

kembara

Ni pula kat UIA

Senarai nama..ada tu.no 19

15 comments:

maszull said...

assalamualaikum ariana...berkat kecekalan di hati semua kesusahan itu dapat diatasi dengan mudah....moga yaya berjaya dlm temuduganya yer...selamat berjaya yaya...:)

Ztee_Azwanis said...

alhamdulillah.. kak.. yu can do it ! akk dan anak2 selamat pergi dan pulang ke kuantan...
tu lah bila smpai satu saat, ada mse kita kena berdikari kan...

tahniah bt yaya yg dpt 3 interview sekaligus... at now tgu result jer lah kan... goodluck yer...

lahai dtg icity dh dkt sgt dgn rmh zte.. npe tk sms kak??? alang2 blh jmpa sekali.... nk jgk bersua muka dgn akak ni... :)
mebi next time kan kak..

Munn Jaafar said...

seronoknya...3 sekali eh kak? smoga ada yg tlekat nnti =)

♥MAMASYAZA♥ said...

tahniah to yaya, terpilih utk temuduga. semoga berjaya

Rina Rahamat said...

wah..kak, drive dari kuantan ke KL mmg satu kejayaan besar tu kak..sdgkan sy nk drive gi sekolah anak pon dah gigil satu badan hehe


tp mmgla kan..kita kena berdikari jugak kan..kalau papehal senang..


moga yaya berjayalah dlm salah satu interviewnya tu


sy pon seminggu blog x berhupdate..ingatkan haritu akak ikut hubby gi obersea sbb akak sdg bermusafir kata akak hehe

mamyharraz said...

As Salam kak.

patut blog akk sunyi..tahniah pd yaya.tahniah juga pada akk sbb berani harungi semua benda ini ..mesti suami akk kagum sbb akk dan anak2 dapat handle with-out dia :)

Kakzakie Purvit said...

Demi anak ibu sanggup buat apa saja.

Insya-Allah sangkut salah satu tu dan tengok gaya ikut jejak si kakaklah... tak lama kena tinggalah cikgu dgn Yaya...

Unknown said...

pengorbanan seorang ibu kan demi kejayaan maso depan anak nyer...:)

umiawadah said...

kirimsalam pada YAYA dan selamat berjaya ye!

mama maman aka yana said...

kalu mama pun sama kak.. hehehe.. wlpun dekat tp jika tak biasa.. mmg berdebar tak habis.. gerun.

moga2 yaya berjaya la dlm intiviewnya ye.. insyallah..

ariana said...

Maszul: alhamdulillah..yg penting kena kuat dan yakinkan diri..:)

Ztee: Tu lah..berjaya juga akak..hehe..tak tau plk dkt ngan umah Ztee..padahal akak seharian lepak kat umah adik kat USJ..dh dekat tu kan..Insyaallah, lain kali ada rezeki kita jumpa ye..nk juga cubit2 pipi Malikha yg comel tu..hehe

ariana said...

Munna: baru interview..apapun harap2 ada lah rezeki salah satu kan..:)

Mama Syaza: T.kasih..harap2 berjaya lah slah satu..:)

ariana said...

Rina: menggigil tetap menggigil..hahaha tapi dh terpaksa, apa boleh buat..demi anaknda tersayang..dan masa depan dia juga ni..:)

mammy Harraz( Yati) alhamdulillah..hubby kata mmg kena berdikari..tak boleh hrpkan dia je..huhu

ariana said...

Kak zakie: harap2 macam tu lah..kita sebagai ibu hanya membantu setakat yg mampu..selebihnya terpulanglah pada mereka dan takdir allah..kalau ada rezeki, ada lah..

Papa Mifz: dah mmg tanggungjawab seorang ibu..hrp mereka akan ingat semua ni, dan takkan lupakan kita bila dah berjaya nnti..

ariana said...

Ida: t,kasih tlg doakan Yaya ye..:)

Yana: t.kshatas ingatan dan doa..takut pun tetap lakukan demi masa depan ank2 kan..:)ini baru sikit, org lain macam2 pengorbanan lagi yg kena buat kan..:)

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink