Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Wednesday, May 11, 2011

2nd GIVEAWAY MAKBED'S JOURNAL

 
Hari ni, sewaktu dok jalan-jalan bw tadi..terbaca pasal 2nd GA Makbed's yang nampak ceria dan happy go lucky orangnya ni..Nak join sama?Klik sini

Kebetulan pulak malam ni, agak free so, Akak cuba-cuba lah menulis yek..

Bukan sebarang tulisan atau karangan, tapi kisah benar..bak kata Makbed,s..

It is the stories and experience that matters.

Sebenarnya dah lama kisah ni, dalam tahun 1987 dan 1990.
hah..dah berapa tahun tu? 
Namun segalanya tetap segar dalam ingatan, apa taknya setiap kali lepas solat, tak pernah Ariana lupa mendoakan kebahagiaan buat kedua insan tersayang yang telah pergi dulu meninggalkan kami, ibu bapanya..
Ariana mendirikan rumah tangga pada bulan ogos 1987, terus lekat, bunting pelamin orang kata..tapi, bukan rezeki kami,  Ariana telah keguguran akibat mabuk kapalterbang. Selepas saja kawin, Ariana mengikut suami ke Minneapolis, Minnesota, U.S.A ( suami study  architecture kat sana).
Memang masa pergi tu, Ariana dah disahkan mengandung dan doktor pun ada beritahu, jika kandungan seseorang tu lemah, kadang travel jauh terutama dengan flight ni memang tak berapa baik untuk kandungan..
Dah bukan rezeki kami, kami redha saja.Lagipun baru sangat mendirikan rumah tangga, orangkata belum puas enjoy..umur pun masih muda..19 tahun baru..:)
Pada tahun 1990, Ariana sekali lagi disahkan mengandung..
kali ni, agak berbeza dari yang pertama dulu, sebab kami berdua memang dah rindukan sangat seorang cahayamata, maklum kehidupan pun dah stabil sikit, walaupun masih dirantauan.

Sepanjang tempoh kehamilan takada apa masalah sebenarnya, baby dalam perut pun ok..Setiap hari berlalu terasa begitu lambat..dah tak sabar lagi nak menatap, menimang buahhati kami..malah semua barang peralatan telah sedia..
kebetulan kat sana , ( amat senang  nak memperolehi apa-apa barang yang murah ( second hand, tapi dalam kondisi yang amat baik lagi) sebab di student housing, biasanya setiap student yang dah habis study mereka akan jual murah je secara " garage sale" atau " car boot sale" malah ada sister-sister yang baik hati, yang sedekahkan aje barang mereka.

Jadinya, sangat banyak barang baby kami yang bakal lahir tu, termasuk baby crib ( katil) yang sangat cantik.., siap ngan hiasan serta selimut dan bantal nya satu set..


Tiba-tiba , semasa kandungan berusia 38 minggu, masih ingat tarikhnya 24hb.2.1990, Ariana rasa sakit yang amat sangat, nasib baik masa tu hubby ada, cepat-cepat bawa ke hospital, waktu tu dah bleeding banyak sangat..

Sesampai dihospital, sibuklah nurse dan doktor nak menguruskan Ariana ni, sekali cari-cari hertbeat baby tak dapat-dapat..habis berkerumun agak ramai nurse dan doktor, waktu tu Ariana dah dapat rasakan mesti ada sesuatu tak kena..

Akhirnya doktor pun cakap ..hubby memang ada disisi sepanjang masa..katanya " we have bad news..your baby has passed away "
bayangkan lah bagaimana hancur hati kami, terutamanya ariana sendiri..

Dah lah tengah sakit yang teramat sangat waktu tu..
Hanya Allah yang tahu macamana perasaan seorang ibu yang kehilangan seorang anak, meskipun belum sempat mendengar suara tangisannya, apatah lagi memeluk, membelai dan menciumnya..

Di tambah lah ketika itu tiada ibu bapa kami disisi..almaklum ditempat orang, namun semua rakan-rakan tak kira dari Malaysia, maupun ada juga Egyptian, Iranian..semuanya baik-baik belaka, malah telah disiarkan kat islamic student buletin..

Hinggakan banyak sekali yang menyumbang berbagai-bagai..samada wang maupun peralatan untuk pengebumian..Syukur sangat..kerana ramai yang sudi membantu..

Apa yang paling menyedihkan lagi, yang tak dapat Ariana lupa sampai kehari ini ialah..semasa hari anak Ariana meninggal tu, kebetulan hari Ahad dan dalam musim salji, so, tak ada orang yang nak buat kerja penggalian kubur tu, so terpaksalah anak kami di simpan dulu kat " bilik sejuk"..
Pada keesokan harinya, barulah baby dikeluar untuk dikebumi..menurut hubby , dia sedih sangat sewaktu nak mandikan baby, sebab masa baru keluar tu, badan baby masih keras, seakan ayam yang baru kita bawa keluar dari peti tu.. Masa hubby cerita tu, Ariana tak dapat menahan sedih melihat wajah hubby yang sangat murung dan kecewa..

Bila dah agak lama tu, dia beritahu Ariana rupanya saat paling sedih ialah bila nak mula kambus tanah kat dalam kubur..(Ariana tak pergi ketapak kubur tu..hanya hubby dan rakan-rakan je..)


 Hingga ke hari ini, Ariana ada simpan gambar arwah baby yang diambil oleh nurse, tapi cukuplah sekadar buat Ariana melepas rindu sesekali..

Begitulah serba sedikit ( dah panjang lebar ni..) kisah yang dapat Ariana kongsikan..

Ariana bersyukur sebab dalam kesusahan ramai yang membantu, dan terimakasih tak terhingga buat suami ku tersayang yang sama-sama mengharungi kesedihan ini, dan memahami Ariana serta bersabar sepanjang tempoh Ariana mengandung hinggalah saat melahirkan, dan seterusnya saat Ariana tak berapa nak sihat selepas kehilangan anak yang kami beri nama NURFARIHA HAYATI..yang membawa maksud
  CAHAYA KEBAHAGIAAN HIDUPKU..


Kini, telah lebih 20 tahun berlalu..hanya doa yang dapat Umi dan abah kirimkan buat anak-anak umi dan abah yang telah pergi dahulu..semoga sampai waktu dapat kita bertemu kembali di alam yang kekal abadi..Amin ya Rabbal a'lamin.


Oh ye, lupa nak beritahu, anak ariana yang kedua tu, disahkan oleh doktor meninggal akibat uri lekang , yang memang agak jarang berlaku ..biasa kita dengar ialah uri dibawah..


Namun, kini Syukur alhamdulillah kami amat berbahagia disamping 3 orang puteri yang baik dan selalu membuat kami tersenyum..
Dan..kami percaya setiap kejadian itu pasti ada hikmah disebaliknya..
Firman Allah:

  “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo′a): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma′aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.” – Surah AlBaqarah : Ayat 286
Amin.Wassalam.

8 comments:

~izan~ said...

sedihnyer izan baca cerita akak..time akak kawen tu izan baru 5thn..

akak seorang yg tabah dan kuat...memang betul akak kata,semuanya ada hikmah dan ada sesuatu yg lebih baik slps itu.semoga kebahagiaan tetap bersama akak kini dan selamanya.Amin....

Makbed said...

Terima kasih kak sebab sudi kongsi kisah di sini. Sebak menbacanya. Al-fatihah untuk arwah. Sesungguhnya dia sedang menanti keluarganya di akhirat.

sedap nama anak tu.

Ztee_Azwanis said...

Alfatihah utk arwah NURFARIHA HAYATI. sesungguhnya anak itu menanti kak ariana di pintu syurga.... akk ant insan yg terplih olehNYA :)


sedikit sbnyak dpt tahu kisah akak :)

ariana said...

Terimakasih pada semua yang sudi berkongsi kisah dan mendoakan..Izan, Makbed, mama Likha..:)

ZULTIE said...

Masa berlaku tu, Ati baru 13 tahun..Ingat lagi,turut rasa sedih. maklumlah, masa tu menunggu anak saudara yang pertama..Semoga arwah menanti ummi dan abahnya di syurga..Amin..

ariana said...

Ati: terimakasih..oh..Ati baru 13 thn masa tu ye..:)

Lulu Caldina said...

Ya Allah kak, sedihnya.. takziah kak...al-fatihah

ariana said...

Ati : Aminn.Terimakasih.
oh masa tu ati 13 thn ye..:)

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink