Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Friday, July 1, 2011

Selamat tinggal bulan Rejab , selamat datang bulan Syaaban


Assalamualaikum.
Salam Jumaat Saiyyidul aiyam.

Rejab telah berlalu, Syaaban kini menjelma..

gambar hiasan-google
Ya Allah, berkati kami di bulan Rejab dan Sya’ban, dan sampaikan kami ke bulan Ramadhan. Bantulah kami untuk melaksanakan ibadah puasa, melakukan solat malam, menjaga lisan dan memelihara pandangan. Jangan jadikan puasa kami hanya lapar dan dahaga. 

Sesungguhnya bulan Rejab adalah bulan untuk memohon keampunan dari segala dosa dan bulan Syaaban pula adalah untuk memperbaiki hati dari segala keburukan dan kekurangan, dan bulan Ramadhan pula untuk memberi penerangan hati sedang malam Lailatul Qadar adalah mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.


Keutamaan Bulan Sya’ban

Rasulullah saw bersabda: “…Bulan Rejab adalah  bulan Allah, Sya’ban adalah bulanku, dan Ramadhan adalah bulan umatku…”(Mafatihul Jinan, bab 2, Sya’ban)

Rasulullah saw bersabda:

“Sya’ban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan Allah. Barangsiapa yang berpuasa satu hari, maka wajib baginya syurga. Barangsiapa yang dua hari, maka ia akan menjadi sahabat para nabi dan shiddiqin pada hari kiamat. Barangsiapa yang berpuasa penuh satu bulan dan bersambung dengan bulan Ramadhan, maka dosa-dosa diampuni, dosa kecil maupun dosa besarnya walaupun ia berasal dari darah haram.” Hadis ini  diriwayatkan oleh Imam Ali bin Abi Thalib (sa). (Fadhail Al-Asyhur Ats-Tsalatsah: 55)
Untuk mengetahui amalan-amalan yang baik di bulan Syaaban lihat disini.
 

2 comments:

Sunah Sakura said...

subhanallah...da nak dekat ramadhan da kak!

ariana said...

sunah Sakura: tu lah..cepat sungguh masa berlalu kan..:)Moga kita diberi Allah kesempatan untuk menunaikan ibadah puasa pada tahun ini..

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink