Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Friday, August 12, 2011

Ajaib. Bayi di Luar Kandungan Lahir Selamat

Assalamualaikum.

Keajaiban berlaku dimana-mana. Semuanya dengan izin Allah jua.Tidak ada yang mustahil didunia ini.

Ajaib, Bayi di Luar Kandungan Lahir Selamat


Para doktor umumnya akan menyarankan menggugurkan kandungan bila janin membesar di luar kandungan. Sebab ianya akan membahayakan nyawa ibu mahu pun janinnya.
Namun, keputusan Nicolette Soto, 27, untuk mempertahankan janin yang berada di luar kandungan dan menentang bahaya, berhasil baik. Bayi itu lahir hanya diselimuti dinding tipis membran dan otot di hospital Arizona, dalam usia kehamilan 32 minggu. Bayi yang lahir dengan berat lahir 0.9 kilogram ini dikatakan sebagai peristiwa yang jarang-jarang berlaku.

Bayi Azelan Cruz, dinamakan, membesar di luar rahim ibunya dan melekat pada dinding di luar rahim. Plasenta yang belum berkembang sempurna akhirnya melekat pada bahagian luar dinding rahim.

Doktor mengatakan, lebih mudah menggugurkan kandungan itu daripada mempertahankannya. Namun, Nicolette dan pasangannya nekad menjalani kehamilan yang bahaya itu.
Sebagai jangkaan bakal adanya komplikasi, selama pembedahan, kumpulan doktor menyiapkan ahli urologi, trauma dan radiologi, serta ahli bedah pembuluh darah dalam proses kelahiran. Namun, bayi itu lahir dengan selamat tanpa bedah kompleks.

Salah seorang dari kumpulan doktor itu, yang menangani kelahiran mengatakan, kes bayi yang membesar di luar kandungan belum ada sebelumnya. "Ini hanya kes yang membuktikan kepada dunia perubatan, bahawa  tidak selamanya hal dapat dijangkakan," ungkapnya.

Nicolette hanya merasakan kehamilannya pada minggu ke-18. Doktor menyarankan dia segera menjalani proses pengguguran kandungan kerana menghadapi risiko pecah tabung fallopio dan kehilangan darah fatal. Embrio yang melekat pada tiub fallopio, menurut perubatan, dapat memecahkan tiub fallopi pada minggu 12 hingga 14.


Kehilangan Rahim
Doktor juga mengingatkan, Nicolette boleh kehilangan rahim serta usus bila tidak segera dilakukan pengguguran. Apalagi, dalam keadaan ini plasenta sukar mendapatkan bekalan darah yang akan menambah kerumitan. Namun pasangan ini berkeras mempertahankan bayi mereka.

Sejak Mac, Nicolette dimasukkan ke hospital dan dipantau kumpulan doktor sehingga melahirkan. Kumpulan perubatan mengatakan, kelahiran jauh lebih mudah daripada yang dibayangkan. Tidak ada intervensi perubatan khusus serta kehilangan darah dapat diminimakan.

Satu-satunya yang berbeza dari pembedahan normal adalah bekas luka yang lebih besar daripada bedah caesar umumnya. Soto disahkan sihat dan dapat pulang empat hari kemudiannya. Sedangkan bayi itu harus dirawat di hospital selama tiga hingga empat minggu sebelum dibolehkan pulang.

Kredit untuk Blog info Lulu


5 comments:

Anonymous said...

Sempurna ciptaan tuhan

halila Ibrahim said...

kesian kat baby ni... mesti kecik ja kan.. tapi pd saya la kesian la...

No Lan said...

ALLAH MAHA KUASA kan kak...

♥MAMASYAZA♥ said...

kuasa tuhan

Anonymous said...

Saya salah seorang anak yg dikandung luar rahim. Mak cakap..patut la kuat sangat tendangan saya time ngandungkan saya. Alhamdulillah.. saya sihat. Waktu lahir berat saya 3.0++.

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink