Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Friday, June 24, 2011

Amalan doa ketika mengandung

  
Bismillahirrahmanirrahim
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Salam pagi Jumaat buat semua..
Jom kongsi ni, terutama bagi ibu-ibu yang mengandung diluar sana..
Gambar hiasan


Amalan yang selalu digalakkan kepada ibu-ibu mengandung adalah seperti membaca beberapa ayat al-Quran dari surah al-Baqarah (ayat kursi dan akhir al-Baqarah) yang berkhasiat menghindarkan anak yang dikandung juga ibu yang mengandung daripada bisikan dan gangguan syaitan sama ada semasa mengandung, semasa kelahiran seterusnya sehingga anak membesar. Ia dibaca sebagai wirid pada waktu pagi dan petang dengan disusuli sekurang-kurang surah empat Qul iaitu surah al-Kafirun, al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Nas.
Seterusnya elok diamalkan doa-doa yang biasa dibaca selepas solat, doa memohon keselamatan dan kesejahteraan serta zuriat yang soleh ataupun doa khusus semasa mengandung.


Selain amalan doa di atas, ibu-ibu mengandung juga digalakkan membaca keseluruhan al-Quran (khatam al-Quran) sekurang-kurangnya sekali semasa tempoh mengandung sembilan bulan itu. Sekiranya tiada kemampuan, maka boleh juga dilazimi beberapa surah seperti surah Luqman, surah Yusuf, surah Maryam, surah Yaasin dan juga surah Taha.

Semoga bermanfaat. Wallahu a'lam.

sumber: Tazkirah.

2 comments:

MallisaSaila said...

info menarik ni..boleh amalkan..tapi bukan sekaranglah..hihihi..

ariana said...

Lisa: Inshaallah akan tiba masa nanti..:)

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink