Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Monday, February 20, 2012

Kenangan sepintas lalu. (1)

Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Home sweet home, setelah dua hari bercuti di (Kuala lumpur je..)
Terimakasih pada yang sudi singgah ke blog akak dan tinggalkan komen..malah ada yang sudi ajak akak ke rumahnya kalau tak ada yang ambil akak kat hentian Putra tempohari.. terimakasih semua..Rasa sayang pada anda..walaupun hanya teman dialam cyber..cewah..

Jom akak bercerita sambil layan gambar.
Petang Jumaat 17hb. 2. 2012- Majlis sambutan Maulidur rasul di An Nadwah , Masjid Negeri tempat akak mengajar, Alhamdulillah semua berjalan lancar, tak dapat nak ambil banyak gambar sebab akak sibuk mengelola acara kuiz hari tu..

Kebetulan sklh Eisya pun ada sambutan..dia menang acara kuiz:)

Keadaan didalam dewan..agak penuh..tapi semua nya berpakaian cantik..penuh warna warni..

Acara yang paling disukai anak2..karaoke lagu Rasulullah.. 
Rasulullah..dalam mengenangmu..kami susuli lembaran sirahmu..pahit getir, perjuanganmu..membawa cahaya kebenaran....

Sebaik selesai je acara..Akak pun bergegas ke stesen bas..biasanya kawan tolong hantar, tapi kali ni akak naik teksi je..malas nak menyusahkan mereka..Bas akak Sani Expres sepatutnya berlepas jam 5.30 petang..tapi agak lewat pulak, entah apa yang ditunggu..dah lah time orang balik opis, so nak keluar dari bandar Kuantan agak lama juga..Akak mintak seat single so kena dok sebelah bawah..tak sangka pulak rupanya tingkap dia paras dahi..macamana nak tengok luar? hu..pening juga rasa kepala sebab macam dok dalam gua..lainkali baik ambil sebelah tingkat atas lah..kalau gini gayanya.
Apapun perjalanan agak lancar..driver pun ok..lansung tak singgah..tak taulah sebab dah lewat atau apa..sebab yang lepas2 ada juga singgah kejap kat R&R Lancang.

Sesampai di Hentian putra, rupanya bas tu stop kat tepi jalan je..( mungkin sebab terlalu banyak bas) dan manusia punya lah ramai..nak kata musim cuti tak juga..( selalu akak berenti kat stesen bas Pekeliling tak ramai macam ni..huhu).

Akak turun dan tunggu suami dan anak-anak lebih kurang dalam 10 minit juga.sebab diorang dari Ampang pun jem katanya..( sib baik akak tak merajuk..kalau lambat sikit lagi rasa mcm nak merajuk dah..hehe.
Lagipun, akak patut bersyukur, kalau tengok orang lain kat situ..ada yang dok sorang, ada yang sambil dukung anak, sambil sebelah tangan lagi bawa beg...kesian sungguh..Ada pulak yang tercari-cari bas sambil pegang tiket..pendek kata kelam kabut sungguh suasana..sampai ada sorang lelaki ni pulak, punya laju berjalan tak sedar terpijak ekor tikus..menjerit tikus tu..sambil semua orang pandang,,dan dia pun terkejut + malu..huhu Akak nak tergelak pun ada, terkejut pun ada..

Huh..ini baru atas dunia..masing-masing dengan hal masing-masing..macamanalah agaknya di akhirat nanti, di padang masyar yang matahari cuma sejengkal diatas ubun-ubun kita..Ya Allah selamat kan lah aku dan seluruh ahli keluargaku serta semua umat islam dari siksa api neraka mu kelak..

Nampak je kereta laling Akak dari jauh..rasa terlepas semua siksa..syukur sangat-sangat..dalam masa yang sama, terselit perasaan bangga kerana diri ini ada yang sayang, ada yang ambil berat..
Astaghfirullahal a'zim..boleh ke ada perasaan riak macam ni..sedangkan oarang lain kat situ..semuanya masih menunggu, menanti malah mungkin ada yang tidur beratapkan langit malam ni..Ya Allah..lemah sungguh hambamu ini..mudah benar terlupa..

Dengan senyuman.., walaupun tadinya dihati dah naik geram..Kenapa?mengapa? aku nak kena tunggu? sepatutnya sebaik aku tiba.. mereka dah sedia menanti..huhu..Itu lah bisikan syaitan dalam diriku...Akak pun melangkah menuju kereta..semua kat dalam kereta, lalingku, anak-anakku, terutama sibungsu Eisya pun tersenyum..Alhamdulillah..senyuman paling manis dari mereka semua yang pernah aku lihat selama ni..hehe

EEhh..kena stop dulu..nak kena siap,pergi kerja..Insyaallah..malam nanti akak smabung balik..ok..

NANTIKAN SAMBUNGAN ....

17 comments:

mun said...

moon kalo g puduraya.. suak je tgk gelagat org.. mcm2 gelagat ada.. tapi pening... rimas pon ada.. hehe

Kakzakie Purvit said...

Betullah cikgu baru kat Hentian bas dah sibuk tak kisah hal org... kalau di padang mahsyar lagilah. So... bila kereta keluarga sampai ibarat dah lepas titian as-sirot ye cikgu.. leganya... moga begitulah kelak di padang mahsyar ada shafaat baginda buat umat Islam seluruhnya.

Kaz said...

Salam Kak Ana, betul kata akak, kita adakalanya terlupa seketika dgn nikmat yang Allah berikan. Kaz sendiri pun adakalanya pernah terlintas di hati, "kenapalah suami aku tak buat mcm ni, kenapalah anak aku mcm tu...". Astagfirullah, sedangkan di luar sana byk org yg kesepian tak bersuami, tak berkeluarga, ada yg jadi mangsa dera suami, ada yg diduga dgn anak istimewa. Syukurlah, Kaz mahupun Kak Ana, kita dikurniakan Allah dgn harta yg tak ternilai harganya.Suami yg sgt baik dan memahami, anak2 yg sihat dan cukup sifatnya, syukurlah kpd Allah.Kita adalah antara insan-insan yang bertuah kan Kak Ana, smg nikmat yg dikecapi ini berkekalan selamanya.

ariana said...

@ Kaz:Betul tu..kita cepat terlupa..akan nikmat yg Allah beri..bila berlaku seuatu kejadian..barulah terfikir dan teringat semula betapa beruntungnya nasib kita ni kan..kena ingat balik pada mereka yg kurang bernasib baik dr kita..

ariana said...

@ Kakzakie :begitu lah lebih kurang ibaratnya...kita manusia tercari-cari, terkejar kesana kemari..untuk melepas kan diri..
Samalah dihari kiamat nanti kan..kita mencari-cari doa anak soleh, pahala2 yg pernah kita buat semasa hidup bagi menampung dosa2 kita semasa didunia..eii..takutnya bila fikirkan..Syukur menjadi umat nabi Muhammad yg telah dijanjikan syafaatnya..

ariana said...

@ Moon: tau tak pe..akak lagi lah dr bandar kecik..macam "rusa masuk kampung..eh..masuk kota " lah jadinya..hehe

mamyharraz said...

bagusnya ada sambutan begini..sukanya kalau sy berpeluang hadirkan diri..

betul tu kak..kadang kita terleka dgn nikmat yg kita peroleh..namun itulah hakikatnya kita hanya manusia biasa mudah terleka...tp rasa kurang enak tu cepat2 kita tepis dan sentiasa bersyukur :)

kurus said...

hidup nie kana banyak bersyukur dan istigfar selalu kan kak .. ;)

Izan Ishak said...

akak...izan dah lama sangat tak naik bas. kalau dulu mmg biasa sgt turun naik bas kat kl tu. skrg ni kalau pergi pun agaknya rasa kecut perut sbb dah tak sama cam dulu2.

yelah kak... apa2 pun situasi yg kita lalui, kita kena sentiasa bersyukur kan.

Rina Rahamat said...

akak ni dlm sibuk-sibuk tunggu laling smpt lg berfikir psl macam-macam hehe..dah lama sy x naik bas..sejak kawen nih..


berani akak jalan sorang..kalau sy misti takot je huhu

ariana said...

mamyharraz: mmg bagus diadakan sambutan maulidurrasul..sbb nak semaikan rasa cintakan rasul dlm diri ank2..sedari kecil.

Sebagai manusia biasa, kita mmg selalu leka dgn nikmat dunia, padahal semua nikmat tu diberi kpd kita untuk menguji kita juga..

ariana said...

Ieda: betul tu Ieda..syukur tak patut lekang dari hati kita..

ariana said...

Izan: akak pun takut walaupun dah " tua" gini..hehe. dlm kepala mulalah terfikir yg negatif je..apapun syukur semua slmt.

ariana said...

Rina:akak mmg camtu..kepala suka fikir mcm2..hehe. tunggu laling walaupun 1o minit je, tp rasa macm lama sgt tau..dah lah malam hari, kat tempat org plk tu..huhu

munna said...

naik bas ke KL.... teringat zaman munna belajar dulu... naik dari Temerloh sampai ke Pekililing.... banyaknya kenangan sepanjang perjalanan tu

mas saari said...

dah lama saya tak naik bas pergi mana2... rasanya kalau naik mesti tersesat nak pi puduraya tu! heheheee

Ztee_Azwanis said...

insaf bila baca entry akak ni.. btul kata2 akak.... ni baru urusan dunia, mcmne nti di sana nti kan tmbh2 di pdg masyar nti..
tp serius nak tgelak jgk yg lelaki tpijak ekor tikus tu hahaha. mne dtg tikus yer. tikus pun sama kelam kabut jgk agaknya bru smpi dr mne2 jgk kot huhuhu....

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink