Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Sunday, February 12, 2012

Pasar minggu terpanjang di Negeri Pahang.

Assalamualaikum.


Lamanya akak tak singgah kePekanSari ( pekan sehari) Temerloh yang dulunya tiap-tiap minggu akak kunjungi (.Masa zaman budak sekolah dululah). 

Almaklumlah..dulu bukan macam sekarang, banyak Mall, ada panggung wayang, tempat bowling dan macam-macam lagi..

Pekan sari Temerloh ni tersangat lah panjangnya...Dikatakan sebagai pekan sehari ( pasar minggu) terpanjang di Negeri Pahang dan hanya ada pada hari Ahad dari pagi hingga jam 12 tengahari je.

Macam-macam barangan yang dijual disini, dari makanan, kuih muih yang jarang didapati hinggalah ke Ikan-ikan sungai, terutamanya ikan patin yang menjadi " trademark" bagi Bandar Temerloh..iaitu
.".Temerloh Bandar ikan patin.."

Teringat pulak akak semasa arwah Tok akak ada dulu, pernah juga akak mengikut arwah menjual kueh di pekan sari ni..masa tu akak baru dalam darjah satu gitu, tapi, keseronokan " berjual" kueh tu masih dapat akak rasakan..

Sebenarnya banyak sangat kenangan akak di pekan sari Temerloh ni, yang sampai bila-bila pun tak mungkin dilupakan. Zaman remaja tau-tau jelah, tapi dulu bukan macam sesetengah anak dara zaman sekarang yang dah " terlebih" maju dan tak segan-segan  dating sana sini..:(

Jom kita tengok gambar yang sempat akak ambil tadi..tapi tak banyak sangat sebab cuaca pun sangat panas, akak ni bukan boleh sangat..mulalah migrain akak datang..huhu

Ingat nak naik juga bot menyeberangi sungai Pahang, tapi sebab dah agak lewat, so tak jadi lah, Insyaallah lain kali..

Yaya n Abah sedang memilih " kacamata" idaman..:)


Temerloh ku..

Dulu,.bot ni lah antara pengangkutan akak untuk ke pekansari sebab kampung akak kat seberang tu je..

Pokok ni banyak menyimpan memori..dah lama pokok ni..


Gerai menjual batu pengasah pisau.

Warning:Jangan pakai " high heels" ye..baik pakai selipar je..sakit kaki nanti.

Bahan dari kayu..pengayuh perahu pun ada..

aneka jenis parang, tongkat

Gambar lama

Ikan sungai


Sekian dulu kali ni. Wassalam.

18 comments:

F. said...

TEMERLOH.. hometown saya juge :)

ariana said...

Faz: Hai..sekapal lah kita ye..:)

kis said...

agak2..berapa panjang pasar minggu ni yek kak...

Kalamhati said...

Lama dah tak pegi..huhu

mamyharraz said...

seronoknya dpt luang masa kt pekan sehari begini..sy suka kalau dpt jln2 sambil cuci mata,poket ;)

indah sgt sungai tu kan kak tenang bila memandang :)

..cik hana.. said...

syok kalau dapat pi jenjalan...kalau dah panjang macam tu pasar minggu mesti banyak la pilihan yang ada :)

ariana said...

Kis: akak dah google..mmg terpanjang di Pahang tp tak jumpa plk berpa km panjangnya..takut tersalah ckp plk nnti..tp ada lah dalam 2 km kot..

ariana said...

Kalam hati: org pahang biasanya semua dah pernah jejak kaki kan..walaupun jarang2.:)

ariana said...

mamyharraz: memang best, sbb sambil tengok barang boleh cuci mata tengok aliran sungai yg mengalir...lagipun agak teduh dengan rimbunan pokok2 besar..:)

ariana said...

Cik Hana: mmg mcm2 ada..:)

Aina said...

pernah sampai sekali kat sana.mmg panjang kan.sy org raub:)

BERT said...

tak pernah pegi temerloh n dah lame tak pegi pasar hehehe

mun said...

tak pernah g jenjalan ke situ.. ntah bila laa nak sampai hehe

mas saari said...

kat pekan sari nilah arwah mak abah saya berniaga mencari rezeki dulu2! kenangan terindah yang tak dapat dilupakan...

sekarang dah lain!

Munn Jaafar said...

sy suka barang2 dr kayu tu...berseni sungguh =)

dulu arwah tokwan buat n jual..skrg ayah pulak yg buat tp bkn utk jual dh..

ariana said...

Aina: oh..org Raub ye..tak jauh sgt dr Temerloh.:)

BERT: lama tak pergi pasar minggu, sbb selalu ke supermarket ye tak..kat supermarket pun skrg banyak benda boleh didapati kat sana..sejuk dan nyaman lg..:)

Cik Moon: SEmentara bujang trangtangtang ni..pergi lah singgah sekali kat Temerloh hehe

ariana said...

Mas: samalah..akak pun pernah ikut atuk berjualkuih masa kecik2 dulu..dan banyak juga kenangan lama kat pkn sari Temerloh ni..:)

Munnafendi: seni barangan kayu ni..memang halus dan tak semua org pandai membuatnya..cantik kalau dibuat barang hiasan juga..

•♥ Myra ♥• said...

teringin la nak g sana..heee..insya'Allah kalau ada rezeki, sampai ke sana. :)

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink