Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Thursday, April 28, 2011

Manusia semakin terdesak?

 Setiap hari bila kita baca akhbar atau dengar berita kat T.V mesti ada saja berita buruk  atau sedih yang tak sanggup kita dengar..

Kes Bunuh, rogol, buang bayi, rompakan seolah perkara biasa yang menghias dada-dada akhbar yang wajib menjadi santapan mata kita saban hari ye..Belum lagi kes kemalangan ngeri yang mengorbankan nyawa insan-insan tersayang.
Tapi, apa yang Ariana nak ceritakan ni adalah kisah yang menimpa salah seorang teman hubby, dan baru semalam kejadian ni..
Rumahnya telah dimasuki perompak seramai 3 orang jam 3.00 pagi semalam, ketika semua ahli keluarganya sedang enak dibuai mimpi, tiba-tiba dikejutkan dengan tusukan parang dilehernya. 

Mereka yang seramai 3 orang ni, katanya orang luar..(Indon) berdasarkan loghat percakapannya. Kemudian teman ni telah diikat, termasuk isterinya dan 5 orang anak..Bayangkan betapa takutnya..Kemudian perompak ni, menyuruh isterinya menunjukkan simpanan barang-barang berharga yang ada.Tentulah kita tak mau ahli keluarga kita diapa-apakan, wang boleh dicari, tapi insan tersayang tak mungkin ada gantinya..

Tapi Ariana rasa perompak ni, bukan orang lain, mesti ada kaitan dengan sesiapa yang tahu atau kenal dia, sebab kebetulan memang ada rm 10 ribu dalam tangan untuk membayar gaji pekerjanya. (beliau seorang kontraktor).

Walaupun kehilangan wang yang banyak dan termasuk barang kemas isterinya yang dianggar dalam rm 20 ribu juga..,tapi Alhamdulillah, semua ahli keluarga selamat , kecuali sibapa ni yang dihentak dengan belakang parang, ketika cuba nak melawan.
Semasa suami Ariana pergi kerumahnya yang terletak di Pekan, Pahang, memang keadaan dalam rumah tu berterabur, sebab perompak tu geledah nak cari barang..,polis pun datang sampai 4 buah kereta katanya..benda dah jadi, baru nak ramai-ramai datang pun tak guna juga.Tapi ye lah..mungkin sebab nak bantu siasat apa yang patut..

Tu lah..takutnya bila dengar.., sebenarnya rumah Ariana sendiri dah pernah 2 kali dimasuki perncuri. Tapi, Alhamdulillah, mereka cuma berlegar diruang bawah ( kami semua tidur ditingkat atas), dan ambik beberapa barang dibilik bawah iaitu jam, kamera, Mp3 anak, malah model kapalterbang kat meja hiasan tu pun dia sapu..

Selepas kena kali pertama, hubby telah pasang cc tv..tapi kena lagi kali kedua, yangmana dia tidak perasan kan kamera tu pada mulanya, so dapat tangkap gambarnya, bila dah perasan ada kamera cepat-cepat pencuri tu tutup muka dengan baju nya. Kemudian dia kelihatan bercakap di Walkie talkie..( ada kawannya yang menunggu dan pantau diluar lah tu).

Hubby buat report polis dan minta polis tu jangan datang dengan kereta polis, malah hubby yang bawa balik polis kerumah, kemudian serahkan rakaman cc tv tu..Alhamdulillah, bila polis tengok je rakaman tu, diorang kata..macam kenal..budak tu budak kawasan persekitaran juga yang dah beberapa kali pernah ditahan polis. Selang beberapa hari lepas tu, polis bagitahu yang budak tu dah ditangkap..

Tapi, masalah pecah rumah dan kecurian ni, tak selesai selesai sebenarnya, dah tangkap yang itu, ada pulak yang lain, sebab lepas tu dengar je rumah orang lain pulak dimasuki..cuma setakat ni, tidak lah sampai tuan rumah di apa-apakan..

Terdesak sangatkah mereka-mereka ini..susah sangatkah hingga terpaksa mencerobohi kediaman orang dan mengganggu keharmonian hidup orang lain, tak bolehkah mereka bekerja dan mencari rezeki secara halal?

Entahlah..jawapan hanya ada pada mereka sendiri yang sudah tidak takut lagi pada hukum dunia dan akhirat.

Ariana setiap hari berdoa muga dijauhkan dari semua masalah ini..apatah lagi Ariana dan anak-anak agak kerap ditinggal hubby yang selalu out station..

Mintak Allah jauhkan..
 

12 comments:

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

isk isk takutnya..rumah sy ni dlm kwsn gated jd rs selamat sikitlah..tp ms sekolah dulu rumah penah kena masuk perompak..yg x bestnya dia siap nk rape org..sy pon hampir jd mangsa mujur sedar (diaorang guna pukau)

Munn Jaafar said...

org skrg dah xda hati perut...sggup buat apa sja ikut hati..hrp2 dijauhkan la bnda2 mcm ni..

ariana said...

Rina: Kalau dalam kwsn gated tu..kita rasa safe sikit kan..Tapi, kena hati2 juga..maklum zaman ni, takut ada org dalam je..
Rumah Rina pernah kena masuk perompak dulu ye..sib baik Rina tak diapa-apakan ye.. pukau ni satu hal lagi yang menakutkan lah!Betul ke org kata bela ikan puyu untuk elak pukau tu?

ariana said...

Munna: itulah kalau dah terdesak, manusia sanggup buat apa saja..tapi yang peleknya mereka buat ni pun demi insan yang mereka sayang juga..tak fikir ke kalau benda ni jadi kat dorang..

Nora Shahaira said...

ish ...menakutkan..kat jiran depan umah ni pun ada kes gitu...masa subuh,perompak tu pakai parang main senyap je rantai kat leher dia.. menakutkan...cepat2 pasang gate pasal sebelum ni xada gate kt umah nora. doa selalu moga kita dan keluarga selamat dari orang2 yg zalim ni...

Mun said...

errkkk.. melampau laa mereka nie.. syukur alhmdllah laa semuanyer selamat.. xde nyawa yg hilang..

insyaallah kak..mudah2han..akak dan family semuanyer selamat gak..

ariana said...

Nora: Dorang ni memang suka buat keje time menjelang subuh, sbb masa ni org tgh lena tido..nak-nak kalau ujan..lagi dorang suka.Moga kita semua dijauhkan dari perkara2 tak elok ni ye..

ariana said...

Cik Moon: Kena ambil langkah yang sepatutnya..anak dara mcm Moon lg kena berjaga-jaga selalu disamping berdoa kepada Allah..

Anonymous said...

akak..sama2 la kita berdoa keselamatan diri dan keluarga terpelihara..bila jiran rmh abah kena masuk perompak,ada yg nasihatkan amik air yassin,selawat dan direnjis sekeliling rumah

Rozita Ceritaita said...

seramnya kak.. rumah akak kat area mana?

kat area rumah sy ni pun ada gak kes mcm tu... siap perompak tu berbogel dan lumur badan dengan minyak hitam...ngeri...hehe..

No Lan said...

ooo macam ni citenye...maaf kak No terlepas pandang semalam..No turut doakan semoga akak sekeluarga lepas ni akan selamat dan dilindungi oleh ALLAH SWT hendakNYA...amin..

ariana said...

Ita: akak kat area Bukit Rangin.


No:pergi mana semalam..? tak jumpa No smlm..hehe

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink