Dengan lafaz Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Sunday, April 3, 2011

Petua 8P - Untuk pasangan suami isteri

1) Puji
Setiap pasangan perlu saling memuji antara satu dgn lain dalam semua aspek kehidupan atau ucapan terima kasih apabila di beri pertolongan.
 Saya: Tengok keadaanlah..Kalau tak ucap pun..dengan reaksi..



2) Peluk
Pasangan suami isteri hendaklah selalu peluk memeluk antara satu dgn lain sekerap mungkin pada setiap hari kerana pelukan itu adalah belaian penuh kasih sayang.
 Saya: Inshaallah.
 
3) Penghargaan
Penghargaan melalui amalan memberi hadiah boleh menambah kasih sayang.
Saya: bab hadiah no problem 
 
4) Perhatian
Ini penting kerana kekurangan perhatian boleh mengakibatkan pasangan terasa di abaikan.
Saya: InshaAllah. ( Mudah-mudahan cukuplah.)
 
5) Persefahaman
Pasangan harus bertolak ansur.
Saya: Kadang-kadang degil gak..


6) Pergaulan
Pasangan suami isteri mesti menjaga pergaulan masing masing dengan orang lain dan elakan daripada melampaui batas, menimbulkan cemburu seterusnya membawa kepada pembabitan orang ke 3
 Saya: itu sudah semestinya.

7) Percutian
Pasangan perlu merancang percutian berdua duaan dgn pasangannya di tempat yg jauh daripada kesibukan dan kehidupan rutin.
Saya: tak sampai hati tinggal anak2..semua bawak sekali..
 
8) Permohonan
Memohon doa kepada Allah supaya merapatkan kasih sayang antara pasangan suami isteri serta di jauhi daripada godaan kemewahan dan keseronokan dunia.
Saya; Setiap saat..


Cubalah amalkan..kongsi info yang diturunkan oleh 

yg berbahagia Ustazah Datok Bahyah Mahmod ni..:)

7 comments:

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

oh..best sgt entri nih..tq for the sharing..

ariana said...

Rina: nak pesan kat diri sendiri yang selalu degil ni..hehe

Mutiara Bernilai said...

salam kakak syg..

wahh..ilmu yg berguna..
wlopun xnikah lg, insyaAllah akan mutiara ingat nasihat ni..

syukran kakak syg..

Ztee_Azwanis said...

trm kasih kak ariana :)


nti nk amek tepek kt blog zte ni, buat ingatan dan panduan kami suami isteri :)

ariana said...

Mama Likha: silakan..berkongsi benda yang baik ni macam satu ibadah juga..:)

No Lan said...

Alhamdulillah...terima kasih kak..sy pun mintak izin nak share ye..

ariana said...

No: silakan..:)

T.kasih sudi klik sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink